Realtor logo
post cover

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvinjuojia ja keskimäärin kulutamme kahvia jopa neljä kupillista päivässä. Tämä tarkoittaa 12 kiloa raakakahvia henkilöä kohden. Ero on merkittävä oikeastaan mihin muuhun maahan tahansa. Esimerkiksi kahvimaana tunnetussa Italiassa kulutetaan kahvia 5,7 henkilöä kohden ja Espanjassa vastaava luku on 4,5 kiloa. Suomen määriin ei enää odoteta kasvua, ainakaan määrällisesti. Sen sijaan suomalaisia ovat alkaneet kiinnittää huomiota kahvin laatuun ja eri makuihin, joten kahvinjuonti on siinä mielessä monipuolistunut.

ICO:n tilastot paljastavat, että vuonna 2011 Suomeen tuotiin 0,93 prosenttia koko maailman kahvintuonnista. Tämä on melko hurja luku, ottaen huomioon, että Suomessa on vain hieman yli viisi miljoonaa asukasta. Esimerkiksi Turkkiin kuljetettiin maailman kahvintuonnista 0,48 prosenttia ja perinteiseen kahvimaa Italiaan hieman yli kuusi prosenttia.

Kuppitasolla Suomessa juodaan edullista kahvia

Kahvikupillinen on Suomessa yksikköhinnaltaan edullinen, noin 5,75 senttiä itse keitettynä. Britanniassa ja Italiassa kupillisten hinnat nousevat yli 10 sentin. Mutta suuri kulutus näkyy myös siinä, paljonko käytämme kahviin rahaa vuodessa. Pelkästään kotona keitettyyn kahviin panostamme hieman alle 80 euroa, kun esimerkiksi keskiverto turkkilainen käyttää kotona keitettyyn kahviin vain noin kuusia euroa. Yhteen kuppiin kuluu seitsemän grammaa jauhettua kahvia. Suomalaisten kahvinhimo pitää myös kilpailun kovana. Kahvi onkin suosittu tarjoustuote kaupassa, sillä se houkuttelee taatusti ostajia paikalle.

Laadukkaat raaka-aineet takaavat hyvän kahvin

Suomalaisten nauttima kahvi ei häviä myöskään laadussa kuuluisammille kahvimaille. Osaltaan tätä auttaa se, että Suomessa on puhdasta ja hyvänmakuista vesijohtovettä, jonka ansiosta myös vaaleiden ja matalien paahtoasteiden kahvien maku säilyy hyvänä. Suomessa vaaleapaahtoiset kahvit ovat nauttineet suosiota jo kauan ja edustaneet parhaimmillaan 94 prosenttia suomalaisten juomasta kahvista. Nyt vaaleapaahtoiset kahvit ovat myös maailmalla huipputrendikkäitä. Laadukkaaksi lasketaan siis nykyään muukin kuin espresso. Pauligilta arvioidaan, että Suomessa ollaan kuitenkin siirtymässä vaaleapaahtoisista kahveista asteittain kohti tummempia.

Kahvitrendit tarttuvat suomalaisiin valikoidusti

Suomalaisten kahvinjuonnissa näkyy myös kansainvälistyminen, matkustelu ja elintason nousu. Vaikka tavallinen suodatinpussikahvi on edelleen ylivoimaisesti suosituin vaihtoehto, löytyy yhä useammasta suomalaiskeittiöstä myös erikoiskahvien valmistamiseen tarkoitettu laite tai esimerkiksi mutteripannu. Lisäksi pienten paikallispaahtimoiden kahvit kiinnostavat ja jossain vaiheessa ikisuosikki Juhla-Mokan markkinajohtajan asema voi olla haastettuna.

Suomessa kahvimerkkien markkinajohtajana on yli 15 vuoden ajan ollut Juhla Mokka. Muita suosittuja merkkejä ovat mm. Kulta Katriina, Presidentti, Costa Rica ja Saludo. Yhteensä nämä merkit hallitsevat 87,3 prosenttia markkinoista.

Reilun kaupan kahvi tuli meillä ensimmäisen kerran myyntiin vuonna 1999, mutta se ei ole Suomessa herättänyt vielä samanlaista kiinnostusta kuin joissain toisissa maissa. Myynti on kasvanut hieman, mutta suomalaiselle hinta on edelleen tärkein valintaperuste myös kahvin kohdalla. Myöskään kofeiiniton kahvi ei ole saanut suomalaisia innostumaan, eikä sitä juuri saa muualta kuin kahviloista.

Kahvikulttuuri ei tarkoita kahvilakulttuuria

Suomalaiset nauttivat suurimman osan kahvistaan kotona tai toimistolla, joka tapauksessa itse keitettynä. Kahvilakulttuuriakin meillä on, mutta ei missään nimessä samassa määrin kuin useassa muussa Euroopan maassa. Tämä on osin myös hintakysymys: kahviloiden hinnoilla kahvi ei olekaan enää jokaisen suomalaisen saatavilla. Käsitys siitä, että kahvi on todellakin yksi suomalaisen kuluttajan peruselintarvikkeista, vahvistuu tutkimalla Specialty Coffee Association of Europe SCAE-sertifikaatin omaavien baristojen määrää. Suomessa heitä on tällä hetkellä tasan yksi, Etelä-Koreassa jopa 58. Suomi ei ole myöskään ollut kansainvälisten ketjujen suosiossa, mutta nyt Suomeenkin on rantautunut jo useampi Starbucks. Silti meillä ollaan kaukana esimerkiksi Yhdysvalloissa suositusta take away -kulttuurista, sillä suomalainen haluaa juoda aamukahvin kotonaan.

Tags: