Realtor logo
post cover

Paulig on yksi Suomen vanhimmista kahvin valmistajista, sillä yritys aloitti toiminnan Suomessa jo vuonna 1876. Tuolloin yrityksen perustaja, Gustav Paulig, muutti Saksasta Suomeen ja alkoi kaavailla oman yrityksen perustamista. Ennen yrityksen perustamista Pauligin täytyi kuitenkin Suomen tapoihin ja selvittää, mitä kaikkea yrityksen perustamiseen tarvitaan. Apua hän sai tuolloin mm. venäläissyntyiseltä Paul Sinebrychoffilta, joka myös lopulta sijoitti Pauligin yritykseen tarvittavan alkupääoman. Näin Paulig pääsi aloittamaan suolan, kahvin, mausteiden, jauhojen ja portviinin maahantuonnin eli myynnissä oli kaikkia tuon ajan siirtomaatuotteita. Jo toimintansa ensimmäisenä vuonna Paulig toi maahan 303 000 kiloa raakakahvia, joka vastasi seitsemää prosenttia koko maan tuonnista.

Laadun ja brändin taikaa

Tämä oli Suomen elintarviketeollisuudessa suuri askel, sillä sitä ennen tarjonta oli ollut melko yksipuolista ja elintarviketuotteita sai lähinnä jalostamattomina raaka-aineina. Pauligin toiminta keskittyi alusta asti Helsinkiin, nykyisen keskustan alueelle. Paulig tuli pian tunnetuksi laadukkaista raaka-aineistaan ja brändille muodostui vahva pohja. Gustav Paulig teroitti alusta asti myös työntekijöilleen laadun merkitystä, sillä hän uskoi sen olevan avain menestykseen. Tuotteiden kylkiin painettu P-kirjain muuttuikin ihmisten mielissä laadun takeeksi. Gustav Paulig menehtyi itse vuonna 1907, mutta jätti yrityksensä leskensä Bertha Pauligin hoitoon. Bertha Pauligista tuli tätä kautta yksi Suomen ensimmäisistä merkittävistä naisyrittäjistä.

Uusia innovaatioita kuluttajia ajatellen

Paulig myi aluksi silloisen tavan mukaan ainoastaan raakakahvia, joka paahdettiin erikseen kotona erityisellä prännäri-pannulla. 1800-luvun lopulla valikoimiin tuli myös paahdettu kahvi, mutta kesti vielä yli kaksikymmentä vuotta, ennen kuin siitä tuli raakakahvia suositumpaa. Pauligin toinen innovaatio oli alkaa myydä kahvia pienemmissä, kuluttajakokoisissa pakkauksissa. Kahvipapuja oli tätä ennen myyty suurissa viiden kilon säkeissä, mutta vuonna 1924 kaupasta alkoi saada myös Pauligin pakkaamaa, valmiiksi paahdettua kahvia 100, 250 ja 500 gramman pusseissa. Idea tuli alun perin ahvenanmaalaiselta kauppiaalta Mathias Erikksonilta, joka oli tiedustellut pienempien pakkausten mahdollisuutta suoraan yritykseltä. Paulig innostui ideasta ja pian olikin selvää, että pienemmille pakkauksille oli todellinen markkinarako.

Nykyiset suomalaisten suosikit, Juhla Mokka ja Presidentti -kahvit tulivat ensimmäisen kerran markkinoille jo vuonna 1929. Tästä ei enää tarvinnut odottaa kuin muutama vuosi ja kaupan hyllyiltä löytyi myös Pauligin valmiiksi jauhettua kahvia. Kahvin menekkiä edisti myös Pauligin oma kahvilaketju Nissen, jolla oli monta suosittua toimipistettä ympäri maata.

Paula-tyttö villitsi nuoria ja vanhoja

1950-luvulla Paulig tuli tunnetuksi uudesta mainoskikasta, nimittäin Paula-tytöstä, joka kuvissa kaatoi hymyillen kahvia komeasta kuparipannusta. Paulan kuva nähtiin piirrettynä versiona kahvipakettien kyljissä ensimmäisen kerran jo vuonna 1926, mutta nyt yleisölle esiteltiin aivan elävä Paula-tyttö. Idea yrityksen mannekiinina toimivasta tytöstä saatiin Amerikasta, jossa Henrik Paulig kävi matkailemassa. Pauligin Paula-tytöstä tehtiin myös oma keräilykorttisarjansa, joka sai lapsetkin innostumaan brändistä. Samalla yritys avasi puhelinpalvelun, jonka nimeksi tuli Paula-palvelu. Kuluttajat soittivat yrityksen numeroon ja saivat opastusta kahvin oikeaoppisessa valmistamisessa ja säilyttämisessä. Paulig alkoi 1980-luvulla kouluttaa myös kahvialan ammattilaisia ja perusti oman Kahvi-insituutin. Instituutin tehtäväksi määriteltiin kahvikulttuurin vaaliminen.

Kansainvälistymisen ja kahvilakulttuurin aika

1990-luvulla Pauligin liiketoiminta levisi ulkomaille. Jo edellisellä vuosikymmenellä Paulig oli suunnannut Iso-Britannian markkinoille, mutta nyt aukesivat ovet myös Baltiaan. Paulig avasi oman paahtimonsa Tallinnan kylkeen ja kauppaa käytiin myös Pietarissa ja Moskovassa. Suomeen alkoi tulla omanlaisensa kahvilakulttuuri, joka lisäsi kahvin kysyntää. Ensimmäistä kertaa suomalaiset tutustuivat myös uuteen ammattikuntaan, baristoihin.

Nyt Paulig on ollut toiminnassa jo yli 125 vuoden ajan. Historiansa aikana yritys on kasvanut ja kansainvälistä ja luonut oman, vahvan brändin.

Tags: