Realtor logo
post cover

Starbucks on tullut pitkän matkan siitä, kun nykyisellä jättiketjulla oli yksi ainoa paikalliskahvila Seattlessa 40 vuotta sitten. Nyt Starbuckseja on maailmalla jo 20 000, yli 60 maassa. Starbucksilla oli aluksi muitakin nimivaihtoehtoja. Yksi niistä oli Pequod, joka oli valaanpyyntialus kuuluisassa Moby Dick -kirjassa, mutta lopulta tämä nimi hylättiin. Sen sijaan valittiin nimi kirjan ensimmäiseltä henkilöhahmolta. Tämän takia kahvilaketjun logossa merenneito, jolla on kaksi pyrstöä, sillä inspiraatiota on haettu inspiraatiota merestä ja kreikkalaisesta mytologiasta.

Alkuperäinen suunnitelma oli keskittyä kahvipapujen myymiseen

Ensimmäinen Starbucks avattiin 30. maaliskuuta 1971 Washingtonin osavaltiossa Seattlessa suositulle paikalliselle torialueelle. Sen omistajia olivat kolme miestä: englannin kielen opettaja Jerry Baldwin, historian opettaja Zev Siegl ja kirjailija Gordon Bowker, jotka kaikki työskentelivät San Franciscon yliopistossa. Aluksi Starbucksin toimenkuvaan kuului kahvipapujen paahtaminen ja jauhetun kahvin, teen ja mausteiden maahantuonti. Ensimmäisinä toimintavuosinaan Starbuck myi ainoastaan paahdettuja kahvipapuja ja tarjosi ilmaisia näytteitä jauhamastaan kahvista.

Ne jotka vierailevat Seattlessa alkuperäisessä Starbucksissa löytävät kahvilan siinä asussa kuin perustajat alun perin sen tarkoittivat eli pitkästä jonosta, joka kiertää rakennuksen kulman ympäri eikä mitään paikkaa missä istua tai notkua. Tähän samaiseen paikkaan ja sen kahviin ihastui myös Howard Schultz, joka tuolloin toimi Starbucksin filtterien toimittajana. Myymälä teki Schultziin niin suuren vaikutuksen, että hän liittyi yritykseen markkinointijohtajaksi. Ensi töikseen Schultz matkusti Milanoon ja tämä olikin Starbucksin tulevaisuuden kannalta merkittävä matka. Schulz kokeili Italiassa laadukkaita espressoja Milanon lukuisissa pystybaareissa ja huomasi, kuinka kahvilat toimivat maassa yleisinä kohtaamispaikkoina. Schultz jäi miettimään, miksei Amerikassa voisi olla jotain samanlaista.

Italialaista kahvilakulttuuria Yhdysvaltoihin

Matkalta palattuaan Schultz ei kuitenkaan saanut Starbucksin omistajia vakuuttumaan tämänkaltaisten kahviloiden tarpeesta ja pettyneenä Schultz jätti yrityksen vuonna 1985. Seuraavana vuonna hän avasi oman kahvilansa nimeltä ”Il Giornale”, joka oli yksi Milanon sanomalehdistä. Kaksi vuotta tämän jälkeen hän löysi riittävästi rahoittajia jotta sai ostettua Starbucksin ja ryhtyi itse yrityksen toimitusjohtajaksi. Vihdoin hän pääsi toteuttamaan Milanon-matkasta asti elättelemäänsä unelmaa: ensin valloitetaan Seattle, sitten Yhdysvallat ja sen jälkeen koko maailma.

Vuonna 1987 Starbucks alkoi laajentua muihinkin kaupunkeihin Yhdysvalloissa ja vuoteen 1989 mennessä Starbucksilla oli 46 myymälää ympäri maata. Vuonna 1996 Starbucks laajensi toimintaansa ensimmäistä kertaa Yhdysvaltojen ulkouolelle, kun se avasi toimipisteen Tokioon. Vuonna 2002 ketjun maailmanvalloitus eteni Latinalaiseen Amerikkaan ja Meksikoon ja seuraavana vuonna Peruun. Samana vuonna Starbucks löytyi myös Venäjältä. Vuonna 2014 ketjun kahviloita oli ainakin Aruballa, Australiassa, Bahamalla, Bahrainissa, Belgiassa, Brasiliassa, Bruneissa, Bulgariassa, Kanadassa, Chilessä, Kiinassa, Kolumbiassa, Costa Ricalla, Curacaossa, Kyproksella, Tsekeissä, Egyptissä, El Salvadorissa, Intiassa, Indonesiassa, Irlannissa, Japanissa, Jordaniassa, Kuwaitissa, Libanonissa, Malesiassa, Meksikossa, Monacossa, Marokossa, Uudessa-Seelannissa, Hollannissa, Omanissa, Perussa, Filippiineillä, Puolassa, Portugalissa, Qatarissa ja Romaniassa.

Pohjoismaiden valloitus

Nykyään Starbuckseja löytyy myös Pohjoismaista. Ensimmäinen Pohjoismaiden Starbucks avattiin Ruotsiin, Arlandan lentoasemalle vuonna 2010. Suomen ensimmäinen Starbucks avattiin niin ikään lentoasemalle, kun Helsinki-Vantaa sai oman kahvilansa vuonna 2012. Suomen ensimmäinen lentoaseman ulkopuolinen Starbucks tuli Helsingin keskustaan Akateemisen Kirjakaupan tiloihin. Nykyään niitä löytyy myös kauppakeskus Sellosta Espoosta, Itäkeskuksen ja Kampin kauppakeskuksista Helsingistä sekä Jumbosta ja Myyrmannista Vantaalla. On siis selvää, että pienenä kahvipaahtimona aloittaneesta yrityksessä on tullut maailmanlaajuinen vaikuttaja, jonka toiminnoilla on merkittävä vaikutus trendeihin ja kahvin hintoihin.

Tags: